1001 Khasiat Kacang Bendi: Ubat Kencing Manis



Ini dia rupa kacang bendi. Siapa kat sini suka makan kacang bendi. Kalau di kelantan, kami panggil "kacey miow". Menu yang paling saya suka dengan dengan "kacey miow" ni ialah "kacey miow singgey". Hehe. Nak resepinya, boleh aje :)
Biasanya sayur kacang bendi ni terkenal sebagai sayur tambahan dalam masakan kari atau pun asam pedas. Cuba tengok dalam kari atau asam pedas kat kedai, mesti ada kan kacang bendi ni. Tak pun semasa ibu2 masak kari atau asam pedas mesti letak kacang bendi ni. Saya tak tau yang letak tu sebagai perhiasan atau pun sedap di makan. Bagi saya, kacang bendi ni sedap. Walau bagaimapun, ada orang kurang menggemari sayur bendi kerana lendir yang ada di dalamnya.

Namun terdapat banyak khasiat tersembunyi di dalam sayur ini. 

Antara khasiatnya ialah mampu merawat kencing manis atau diabetes. 

Caranya ialah: 
1. Ambil dua biji kacang bendi. 
2. Potong kedua hujungnya. 
3. Turis bahagian tengahnya. 
4. Rendam dalam segelas air semalaman (tutup gelas). 
5. Keesokannya, keluarkan kacang bendi dan terus minum airnya. 
6. Lakukan selama dua minggu.

Selepas dua minggu, cuba tengok bacaan gula turun ke tidak.   

Selain daripada amalkan petua di atas, boleh juga cuba amalkan vivix dari shaklee.

Apakah itu Vivix? 
Kat bawah ini adalah rupa Vivix. Dalam botol Vivix ini ada sejenis cecair pekat bewarna merah. Rasa Vivix ni sangat sedap. Selalunya orang takut nak makan sebab dalam mental kita dah set yang makanan tambahan mesti rasa pahit. Tapi Vivix ni rasanya memang sedap. Rasanya macam ribena pekat, masam manis gtue.
Dalam Vivix ni terdapat 4 bahan aktif yang tinggi dengan Resveratrol dan Polifenol yang lain. Antara kandungan bahan dalam Vivix Shaklee ini ialah Muscadine Grape, Purple Carrot, Elderberry dan Poligonum Cuspidatum. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai kandungan semulajadi Vivix ini, boleh rujuk kepada link entry sebelum ini --> Ramuan Semulajadi Vivix Shaklee.

Di dalam Vivix ini terdapat ramuan yang diapnggil resveratrol yang bersifat anti-oksida, anti-inflamasi dan juga anti-kanser.

Apakah itu Resveratrol.
Resveratrol ialah sejenis phenol semulajadi yang wujud dalam anggur terumatanay jenis muskat dan anggur kulit merah serta dalam knotweed Jepun.

Bagaimana Resveratrol Membantu
Terdapat dua cara bagaimana Resveratrol membantu..

1. Apabila badan kita kehilangan sensitiviti terhadap insulin, risiko untuk kita menghidap diabetes adalah tinggi. Kajian menunjukkan Resveratrol dapat meningkatkan sensitiviti badan terhadap insulin. 

Rintangan insulin adalah salah satu faktor penyumbang utama diabetes. Apabila sensitiviti tubuh terhadap insulin dapat ditingkatkan, kita boleh menghentikan diabetes.

Apabila tubuh kita kehilangan sensitiviti terhadap insulin, tubuh kita akan mengeluarkan lebih banyak insulin untuk mengawal aras gula dalam darah.

Resveratrol mampu meningkatkan sensitiviti tubuh kita terhadap insulin dan seterusnya megurangkan jumlah insulin yang diperlukan untuk mengawal aras gula dalam darah.

2. Resveratrol juga bertindak mengaktifkan enzim yang sangat berkuasa dalam tubuh iaitu enzim yang dipanggil " SIRT1 ". Enzim ini bertanggungjawab terhadap rembesan hormon insulin. Enzim SIRT1 sentiasa mengawal sensitiviti insulin dalam badan dan rembesan insulin. 

Vivix Shaklee Sebagai Penawar Diabetes
Vivix Shaklee adalah 10x lebih berkuasa daripada resveratrol sahaja tanpa alkohol. 1 sudu teh Vivix sama jumlah resveratrol yang terdapat dalam 100 gelas wain merah.
Maka, tidak hairanlah para pengidap diabetes mula menampakkan kesan yang memberangsangkan semasa pengambilan botol pertama Vivix lagi.

Untuk mengetahui dengan lebih lanjut menganai khasiat dan kebaikan Vivix ini boleh klik DISINI

Vivix ini kalau dimakan ikut sukatan boleh tahan selama 2 bulan. 

4 comments.. read them below or add one

Eellee Nana Eellee Nana 12 Mei 2014 8:49 PTG
@Adib Site

bnyk khasiat bendi, kadang2 kita makan tp xsedar khasiatnya :)
hasnim hasnim 6 September 2015 7:01 PTG
wahh info yang sangat bagus ni ...tq yerr

Pihak EELLEEBEAUTY sangat menggalakkan komentar dari para pengunjung di ruangan komen yang disediakan. Namun kami berharap para pengunjung dapat memberikan komen yang positif dan mengelakkan komen berbaur politik atau perkauman. Segala komentar yang dilontarkan adalah pendapat peribadi pengunjung tersebut dan tiada kaitan dengan pendapat kami.