3 Langkah Penting Elakkan Sembelit Ketika Hamil Supaya Tidak Berjam-jam Dalam Tandas

Seksa sangat bila berlaku masalah sembelit ketika hamil. Kadang-kadang sampai berjam-jam berada dalam tandas. Nak nangis, nak meraung, macam-macam anda. Seksanya masalah sembelit ketika hamil ini. Ada ibu-ibu yang alami masalah yang sama dengan Yana?


Macam-macam cara dah Yana cuba untuk elakkan sembelit ini. Berikut Yana kongsikan cara yang Yana amalkan semasa hamil untuk elakkan sembelit. Alhamdulillah, berkesan sangat dengan Yana.

Ibu-ibu boleh lah cuba juga cara yang Yana kongsikan ini. Semoga ianya dapat mengatasi masalah sembelit ibu-ibu hamil semua.

1. Amalkan makan makanan yang tinggi dengan serat


Serat boleh didapati dengan mengamalkan makan sayur-sayuran, buah-buahan dan juga roti penuh serat.  Makanan ini bagus untuk keperluan nutrisi ibu dan juga bayi. Serat ini membantu mempercepatkan pembuangan. Yana amalkan buah oren sunkist, buah betik dan juga pisang banyak-banyak. Kalau makan roti, Yana pilih roti yang kandungan seratnya tinggi. Biskut Jacob;s yang Weetameal juga banyak mengandungi serat.

2. Minum air kosong 8 gelas sehari 


Ibu hamil disarankan minum air kosong sekurang-kurangnya 8 gelas sehari. Sudah semestinya, apabila kita minum banyak air, semakin keraplah kita ulang-alik ke tandas. Tapi, pengambilan air yang banyak ini penting untuk melembutkan dan melancarkan pergerakan najis sekaligus mengelakkan sembelit. Ibu-ibu jangan liat pula amalkan minum air kosong. Pastikan botol air kosong sentiasa berasa dekat dengan ibu-ibu. Bukan apa, senang nak capai dan minum.

3. Minum jus buah-buahan


Amalkan juga minum jus buah-buahan. Jus buah-buahan yang paling baik ialah yang dibaut sendiri kerana jus yang dibeli mengandungi kandungan gula yang tinggi. Bila kita buat sendiri jus ini, secara tak langsung, kita boleh kawal kadar pengambilan gula. Nak gula lebih ke nak gula kurang ke, semuanya atas kehendak kita. Tapi awas dengan pengambilan gula, jangan sampai kena diabestes semasa hamil pula. Jus yang membantu elakkan sembelit ialah jus prun. Amalkan selalu minum jus prun. Bagi Yana jus prun ni sedap. Ada rasa masam manis. Cubalah, pasti ibu-ibu tak menyesal.

3. Amalkan 4 biji OSTEMATRIX sebelum tidur


Sebelum tidur, Yana akan pastikan Yana telan 4 biji Ostematrix.

Macam mana OSTEMATRIX ini boleh membantu ibu hamil mengatasi masalah sembelit ketka hamil?

Ostematrix adalah supplement calcium magnesium dengan vitamin D. Menggunakan kalsium dan magnesium dalam kuantiti yang betul boleh mencegah atau melegakan sembelit. Kalsium dan magnesium boleh menyokong kesihatan usus.

Magnesium, julap lembut, membantu mencegah sembelit dengan cara merehatkan dinding usus apabila ibu hamil berada di bawah tekanan atau merasa bimbang. Ia menormalkan ketegangan pada dinding kolon dan membolehkan tindakan peristalsis biasa.

Magnesium juga bersifat menarik air, lebih banyak air boleh dibawa ke dalam usus dengan mengambil makanan tambahan magnesium atau dengan memakan makanan yang tinggi magnesium. Air di dalam kolon akan membuatkan najis lebih lembut dan membolehkan usus untuk menyerap air dari kotoran jika badan memerlukannya.

Di dalam kolon, kalsium bergabung dengan hempedu yang berlebihan dan lemak yang terurai untuk membentuk sabun tidak larut yg tidak berbahaya, yang dikeluarkan bersama-sama dengan najis anda. Ini membantu memastikan usus anda bersih.

Dari pengalaman Yana sendiri amalkan Ostematrix ini,selain mengatasi masalah sembelit, OStematrix ini juga membantu Yana tidur dengan lena.

Dulu memang susah sangat nak tidur dengan lena. Nak lelapkan mata pun susah. Tapi, selepas Yana amalkan telan 4 biji Ostematrix sebelum tidur ini, tidur pun lena sampai ke pagi. Sangat bagus juga untuk sakit pinggang dan lenguh badan. Alhamdulillah.

Sebotol Ostematrix ni ada 120 biji, harga hanya RM 61 sahaja.

In case anda nak order, boleh terus contact Yana.
Bukan setakat sembelit ketika hamil sahaja, ketika berpantang juga boleh berlakunya masalah sembelit.

Ibu muda dalam video ini mengalami masalah sembelit ketika berpantang. Ngeri.

Sama-sama kita tengok macam mana ibu muda dalam video ni berjaya mengatasi masalah sembelit beliau  dan melalui proses berpantang yang menyeronokkan.

Hubungi saya untuk pertanyaan lebih lanjut:

Liyana Madrus | ID: 888079 | SMS/Whatsapp 014-509 0435
Email: eelleeyana@gmail.com
Instagram: eelleebeauty
OR
Add Friend di FB saya : Liyana Madrus

0 comment... add one now

Pihak EELLEEBEAUTY sangat menggalakkan komentar dari para pengunjung di ruangan komen yang disediakan. Namun kami berharap para pengunjung dapat memberikan komen yang positif dan mengelakkan komen berbaur politik atau perkauman. Segala komentar yang dilontarkan adalah pendapat peribadi pengunjung tersebut dan tiada kaitan dengan pendapat kami.